Branża
Branża > Informacje dla branży > Konferencje, seminaria, szkolenia > Sukces XXI Międzynarodowego Sympozjum KUPS, 23-25.05.2018, Łódź

Sukces XXI Międzynarodowego Sympozjum KUPS, 23-25.05.2018, Łódź

W dniach 23-25 maja 2018 roku w Łodzi w hotelu DoubleTree by Hilton po raz dwudziesty pierwszy odbyło się Międzynarodowe Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS). Tematem Sympozjum była „Strategia branży sokowniczej w zmieniających się warunkach rynkowych”. Honorowym patronatem Sympozjum objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

Organizowane cyklicznie Sympozjum KUPS jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży sokowniczej. W tym roku w wydarzeniu uczestniczyło około 230 osób, będących przedstawicielami przemysłu, nauki i mediów. Pojawili się również liczni goście z zagranicy z krajów takich jak Austria, Niemcy, Turcja, Ukraina, Szwajcaria, Holandia, Francja, Belgia, Rosja, Włochy, Wielka Brytania, Czechy i Szwecja. Zapewniono tłumaczenie symultaniczne dla chętnych uczestników.

Jako prelegenci zaproszeni zostali przedstawiciele m.in.: Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Instytutu Ogrodnictwa, Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych (AIJN), Brazylijskiego Stowarzyszenia Eksporterów Cytrusów CitrusBR, Instytutu Żywności i Żywienia, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Warszawie, Uniwersytetu Medycznego w Łodzii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Głównym sponsorem tegorocznego sympozjum KUPS była firma Zamet Budowa Maszyn S.A. Natomiast wśród sponsorów znaleźli się: B&P Engineering oraz SIG Combibloc Sp. z o.o. Partnerami branżowymi wydarzenia byli: Alpla Opakowania z Tworzyw Sztucznych Sp. z o.o., BioTechnologia Maciej Knap, Wytwórnia Opakowań Blaszanych “Beczkopol” Sp. z o.o., Falken Trade Polska Sp. z o.o. Sp.k., Flottweg Polska Sp. z o.o., GAMA Holding Sp. z o.o., GEA Westfalia Separator Polska Sp. z o.o., SMIGROUP, Spomasz Zamość S.A., Sysmex Europe GmbH, Ruland Engineering & Consulting Sp. z o. o.   i Tetra Pak Sp. z o.o.

Patronatem medialnym wydarzenie objęły redakcje: AgroIndustry, Bezpieczeństwo i Higiena Żywności, Hasło Ogrodnicze, Jagodnik, Kierunek Spożywczy, Miesięcznik Praktycznego Sadownictwa SAD, ogrodinfo.pl, Owoce Jagodowe, Polandfruits, portalspożywczy.pl, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sad Nowoczesny, sadyogrody.pl, Wiadomości Handlowe, Warzywa i Owoce Miękkie.

Produkty sokownicze, które nadały branżowy charakter przerwom, dostarczyły firmy: Frankfood Sp. z o.o., KGH Polska Sp. z o.o., Marwit Sp. z o.o., Tymbark-MWS Sp. z o.o. Sp.k. oraz Viands Sp. z o.o..

Podczas tegorocznego sympozjum odbyły 24 prelekcje, w dwóch blokach tematycznych

·         Rynek soków i baza surowcowa do ich produkcji;

·         Nowe wyzwania i perspektywy rozwoju branży;

oraz jednym bloku warsztatowym.

Prezes KUPS Julian Pawlak zainaugurował oficjalnie XXI Sympozjum KUPS oraz przywitał zgromadzonych gości. Wspomniał również o tegorocznym jubileuszu 25-lecia Stowarzyszenia KUPS szczególnie jako okazji do podsumowania dotychczasowej działalności branży sokowniczej oraz przedyskutowania możliwości i perspektyw dalszego rozwoju. Prezes Pawlak zaprezentował również krótką prezentację o tematyce obecnych trendów na rynku, spożycia soków, nektarów i napojów w Polsce i Europie oraz przybliżył również aktywności Stowarzyszenia KUPS.

J.Pawlak

W pierwszej części Sympozjum szczególnie uroczyście została doceniona firma KGH Polska Sp. z o.o. która jako pierwsza przystąpiła do systemu branżowego Certyfikowany Produkt (CP) prof. Witold Płocharski oraz Barbara Groele uroczyście wręczyli Certyfikat nr 1/2018 na ręce Waldemara Gawłowskiego, dla pierwszego soku z szesnastu tj. dla Soku 100% NFC GREAT WITALNOŚĆ jabłko 45%, winogron 20%, aronia 10%, malina 8%, wiśnia 5%, czarna porzeczka 5%, żurawina 4%, czarny bez 3%. Serdecznie gratulujemy!

Po wstępie rozpoczął się pierwszy blok tematyczny „Rynek soków i baza surowcowa do ich produkcji”.

B.Nosecka

Swoją prezentację na temat rynku soków zagęszczonych w Polsce wygłosiła dr Bożena Nosecka (współautorstwo Anna Bugała) z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB. Przybliżona została struktura eksportu oraz cen jabłek na przestrzeni ostatnich lat, w prezentacji zauważono najważniejsze zmiany między innymi w wielkości i kierunkach eksportu jabłek oraz jabłkowego soku zagęszczonego. Szacuje się, że w obecnym sezonie sytuacja dotycząca eksportu zagęszczonego soku jabłkowego z Polski i Chin odwróci się w stosunku do sezonu minionego ze względu na szacowaną wysoką produkcję jabłek w Polsce, a niską w Chinach wskutek silnych mrozów i zniszczenia owoców zgodnie z uzyskaną informacją.  Ogólnie szacowany jest wysoki wzrost produkcji po bardzo słabym wyniku zeszłorocznym. Została również zwrócona uwaga na ryzyko popytowe oraz potrzebę rozwoju eksportu.

L.Popp

Larissa Popp Abrahao przedstawiła strukturę oraz najważniejsze inicjatywy podejmowane przez Brazylijskie Stowarzyszenie Eksporterów Cytrusów CitrusBR. Zaprezentowała strukturę eksportu soku pomarańczowego – głównym odbiorcą tego produktu jest Unia Europejska, która wraz ze Szwajcarią importuje go ok. 66%. Głównym wyzwaniem dla Stowarzyszenia jest spadek spożycia soku pomarańczowego o 19% w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Z tego powodu powstała Kampania Fruit Juice Matters promująca sok pomarańczowy jako produkt wartościowy, zdrowy i wart spożywania. Kampania opierana jest na podstawie naukowych badań i materiałów, ale w jej ramach powstają również materiały promocyjne o bardziej przystępnej formie np. infografiki dotyczące właściwości soku pomarańczowego. Przedstawione zostały również wyniki badań IPSOS przeprowadzonych wśród lekarzy, dietetyków i żywieniowców. Okazuje się, że jedynie 46% z nich wie, że szklanka soku może stanowić jedną porcję owoców w diecie, natomiast 1/3 wierzy, że soki są dosładzane, a aż 76% dietetyków rekomenduje swoim pacjentom zaprzestanie lub zmniejszenie ilości spożywanego soku. Podkreśliła również, że to zwykle młodsi specjaliści nie zalecają spożywania soków owocowych i jest to grupa, którą przede wszystkim należy edukować w najbliższych latach.

K.Zaluska

Karolina Załuska (Bank BGŻ BNP Paribas S.A.) przedstawiła aktualną sytuację na rynkach zagęszczonych soków cytrusowych. Głównymi producentami pomarańczy są Brazylia oraz Stany Zjednoczone Ameryki. Ze względu na spadek spożycia soku pomarańczowego na przestrzeni ostatnich lat spada również jego eksport. Maleje również eksport soku grejpfrutowego, a rośnie eksport soku cytrynowego. Mimo widocznego spadku ogólnego spożycia soku pomarańczowego, są rejony na świecie, takie jak Afryka czy Bliski Wschód w których jego konsumpcja rośnie.

D.Kruczynska

Dr Dorota Kruczyńska z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach poruszyła w swoim wystąpieniu problem obniżenia wartości przetwórczej jabłek trafiających do przetwórstwa. Z sadów deserowych do przetwórstwa trafiają bowiem głównie spady lub owoce nieodpowiednio wykształcone. Powoduje to w efekcie problemy w utrzymaniu odpowiedniej jakości produktu gotowego. Istnieje zatem realna potrzeba dedykowania sadów typowo w celu produkcji surowca dla przetwórstwa. Możliwe będzie wydłużenie okresu podaży surowca oraz ograniczenie zabiegów ochronnych roślin dzięki zastosowaniu doboru odpowiednich odmian. Dr Kruczyńska przedstawiła również założenia i wyniki badań przeprowadzonych w Instytucie Ogrodnictwa dotyczących doboru odmian pod względem cech jakościowych oraz pozostałości pestycydów.

P.Trojanowicz

Piotr Trojanowicz (ZPOW „Polkon” Sp. z o.o.) przedstawił informacje o rynku soków NFC w Polsce. Na wstępie omówiona została struktura rynku napojów niegazowanych zarówno w ujęciu ilościowych, jak i wartościowym. Konsumpcja soków NFC konfekcjonowanych w Polsce wzrosła z 56 milionów litrów w 2012 roku do 142 milionów litrów w roku 2016. Rozwijają się wszystkie kanały dystrybucji tych soków, jednak głównym pozostają dyskonty i duże sieci handlowe. Najpopularniejszymi wśród konsumentów smakami są soki pomarańczowe i jabłkowe, ale wzrasta również udział w konsumpcji soków mieszanych. Polski rynek soków NFC wyróżnia się tempem rozwoju na tle innych krajów Europy. Godny uwagi jest również wzrost produkcji soków NFC z owoców kolorowych. Rozwój rynku soków idzie w kierunku produkcji soków przecierowych typu smoothie, soków mieszanych, z owoców, warzyw i innych modnych obecnie surowców jak z żurawina, rokitnik czy imbir.

M.Jungen

Następnie wystąpił Markus Jungen (SGF International e.V. I Sure – Global – Fair) z przeglądem podstaw prawnych, informacji z rynku i tendencji dotyczących ekologicznych soków owocowych i warzywnych. Rynek żywności organicznej stale rośnie, a w roku 2016 wzrost wynosił około 11,4%. Przyczynami wzrostu są rosnące wymagania klientów w zakresie żywności ekologicznej i ich gotowości do płacenia wyższych cen. Największym zainteresowaniem żywność organiczna cieszy się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a w Europie w Niemczech i Francji. Wartość rynku produktów ekologicznych wycenia się na 30,7 mld EUR.

J.Karzewnik i T.Zyska

Tomasz Zyska i Jakub Karzewnik (Zamet Budowa Maszyn S.A.) przedstawili informacje o nowej prasie hydraulicznej ZAMET 250 MX ECOPLUS. Panowie rozpoczęli od informacji o firmie, po czym przedstawili urządzenie będące tematem wystąpienia podkreślając usprawnienia jakie zostały w nim wprowadzone, jako że jest to ulepszona wersja znanej prasy ZAMET 220 MX.

M.Goca

Dr Mariusz Goca z firmy Tetra Pak Sp. z o. o. wystąpił z prezentacją dotyczącą napojów roślinnych stanowiących alternetywę dla mleka krowiego i wyzwań technologicznych jakie są związane z ich produkcją. Dr Goca rozpoczął wystąpienie od omówienia zjawisk będących przyczyną coraz większego zainteresowania konsumentów napojami wytwarzanymi na bazie nasion czy orzechów. Omówione zostały również rodzaje napojów roślinnych oraz szczegółowo proces tworzenia formuł i wytwarzania napojów, które przebiega w trzech etapach –  tworzenie emulsji o wysokiej zawartości oleju, dodanie składników rozpuszczalnych w wodzie oraz mieszanie z wodą.

Po zakończeniu pierwszego bloku tematycznego odbyła się dyskusja panelowa o temacie „Strategia branży producentów soków zagęszczonych i NFC w obliczu wyzwań rynkowych” prowadzona przez Piotra Podobę. W dyskusji wzięli udział Piotr Trojanowicz, Wojciech Kępiński i Jarosław Dybus. W dyskusji poruszono temat pozostałości środków ochrony roślin w owocach, a oczekiwania konsumentów nt. produktów praktycznie ekologicznych. Podkreślano również problem z pracownikami sezonowymi (rosnące koszty i ich brak). Coraz większa konkurencja powoduje także konsolidacje podmiotów w branży sokowniczej.

Wieczorem odbył się koktajl oraz uroczysta kolacja. Ze względu na fakt, że było to Sympozjum jubileuszowe, podczas którego świętowaliśmy 25-lecie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, w trakcie uroczystej kolacji w dowód uznania za długoletnią aktywność i wspieranie działalności KUPS wręczono statuetki dr. hab. Januszowi Berdowskiemu, prof. UE; firmie Tymbark (statuetkę odebrali Prezes Magdalena Rohde-Krempa i Prezes Kazimierz Kujawa); firmie Tetra Pak (statuetkę odebrał dr Mariusz Goca); prof. dr. hab. Witoldowi Płocharskiemu; Adamowi Podobie; Instytutowi Ogrodnictwa (statuetkę odebrała prof. dr hab. Małgorzata Korbin); Europejskiemu Stowarzyszeniu Soków Owocowych (AIJN) (statuetkę odebrał Jan Hermans); Przemysłowi Fermentacyjnemu i Owocowo – Warzywnemu (statuetkę odebrała dr hab. Maria Przegalińska) oraz Prezesowi KUPS Julianowi Pawlakowi. Serdecznie gratulujemy!

Po kolacji odbył się również koncert Hollyłódzkiej Orkiestry Filmowej pod dyrekcją Jana Niedźwiedzkiego. Orkiestra zagrała wiele znanych polskich i zagranicznych filmowych przebojów.

K.Parkot

Drugiego dnia Sympozjum kolejny blok tematyczny „Nowe wyzwania i perspektywy rozwoju branży” swoją prezentacją zainaugurowała Katarzyny Parkot (Nielsen) na temat „Soki, nektary, napoje – trendy”. Podczas wystąpienia przedstawione zostały kategorie napojów niegazowanych na tle sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Zapoznaliśmy się z decyzjami zakupowymi jakich dokonują polscy konsumenci. Omówiona zastała kategoria soków, nektarów i napojów na tle całego koszyka zakupowego, stanowiąca 12% wartości zakupów spożywczych konsumenta. W segmencie SNN największy udział mają soki (49,2%), kolejne są napoje (41,6%) i nektary (9,2%), a kategoria ta plasuje się, jeśli chodzi o spożycie, po wodach butelkowanych i napojach gazowanych.

H.Jarocka

Honorata Jarocka z firmy Mintel wystąpiła z tematem „Innowacyjność w kategorii soków i napojów”.  Przedstawione zostały zmiany i ewolucja jaką przechodzi kategoria napojów, aby sprostać wymaganiom konsumentów. Są to przedsięwzięcia takie jak idea czystej etykiety, wprowadzenie przekąskowego formatu i hybrydowe formy produktów. Jednym z obecnych trendów jest więc wymaganie od producenta przez konsumentów pełnej jawności i przejrzystości. Rosnące tempo życia skutkuje również pojawianiem się na rynku nowego typu produktów – tzw. napojów przekąskowych typu smoothie, w których wykorzystuje się białka roślinne czy produkty uznawane za „superfoods”. Ostatnim trendem są napoje hybrydowe, które powstają przez mieszanie soków z innymi napojami np. o charakterze prozdrowotnym.

A.Luszczynska

Kolejnym wystąpieniem był temat „Psychologiczne uwarunkowania wyborów produktów żywnościowych przez konsumenta” opracowany przez prof. dr hab. Aleksandrę Łuszczyńską z Centrum Badań Stosowanych nad Zdrowiem i Zachowaniami Zdrowotnymi na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS we Wrocławiu. Najnowsze badania pokazują, że decyzje konsumentów są składową istotnych czynników – motywacji i racjonalnego, opartego o wiedzę wyboru klienta, które dotyczą zwykle efektów natychmiastowych takich jak przynależność do grupy, a nie odległych w czasie jak zdrowotność produktu; bodźców środowiskowych i prezentacji produktu konsumentowi w sklepie oraz rozwiązań politycznych (lokalnej lub krajowej polityki wspierania zdrowej diety). Prawidłowości kierujące zachowaniami konsumenta różnią się w zależności od ocenianej grupy produktów.

D.Olszewski

Daniel Olszewski (firma Flottweg Polska Sp. z o. o.) przygotował prezentację na temat „2+2=5, czyli synergia technologiczna w zakładzie – gotowe recepty na być albo nie być w branży”. Zaproponowana została dywersyfikacja produkcji i elastyczny system produkcyjny jako sposób na osiąganie zysków nawet w trudnych dla przetwórstwa okresach. Warto zwrócić również uwagę na trend produktów fit w przemyśle sokowniczym oraz zastosowanie dodatków o właściwościach prozdrowotnych.

D.Bastien

Dr David Bastien (Sysmex Europe GmbH) przygotował wystąpienie na temat szybkiej i specyficznej detekcji bakterii Alicyclobacillus w napojach – nowego rozwiązania CyFlowÒ Cube 6 & Flow VITÒ Alicylobacillus. Jako że kontrola mikroorganizmów w żywności, a więc również w napojach odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji, pracuje się wciąż nad rozwiązaniami, które mogłyby usprawnić ten proces. Prezentowana metoda ma wiele zalet, między innymi skraca czas oczekiwania na wynik, jest wysoce specyficzna, wykrywa śladowe ilości żywych mikroorganizmów. Metoda jest również przygotowana do wykorzystywania w przemyśle.

H.Drabik
Hubert Drabik (firma Gama Holding Sp. z o. o.) poruszył temat „Pracownicy z Azji, jako skuteczna metoda rozwiązania rosnącego problemu braku pracowników”. Omówiony został rosnący problem braku pracowników w sektorach takich jak przetwórstwo, produkcja i logistyka. Powoduje to poważne straty dla przedsiębiorców i odbija się na całym ekosystemie ekonomicznym naszego kraju. Szacuje się, że do 2020 roku populacja Polaków zmniejszy się o około 280 tys., a do 2030 prawie o milion, co oznacza znaczący spadek liczby osób w wieku produkcyjnym. W latach 2018-2020 rynek pracy zmniejszy się o blisko 590 tys. osób w wieku produkcyjnym, zaś w latach 2020-2030 odejdzie kolejne 925 tys. osób. Jako rozwiązanie tego problemu wskazuje się pracowników pochodzących z Azji – Indii, Nepalu, Pakistanu itp., którzy są bardzo pracowici, dokładni i zmotywowani do ciężkiej pracy.
V.Zhornovoy

Vladimir Zhornovoy (firma Smitech Sp. z o. o.) zaprezentował ergonomiczne rozwiązania w zakresie butelkowania i pakowania. Prezentacja uwzględniała w szczególności historię, pozycję na rynku, zakres produktowy, rozwiązania i realizacje dla sektora soków, innowacyjne i kompaktowe linie rozlewnicze, innowacyjne rozwiązania odnośnie projektowania, pakowania i paletyzacji.

J.Hermans

Jan Hermans (Sekretarz Generalny AIJN) podczas swojego wystąpienia zaprezentował aktualne informacje o spożyciu soków w Europie. Polska znajd