Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Polska Rada Winiarstwa chce walczyć z barierami rozwoju sprzedaży cydru

Polska Rada Winiarstwa chce walczyć z barierami rozwoju sprzedaży cydru

portalspozywczy.pl / pr

Producenci cydrów jedną bitwę mają już za sobą. Wygrali. Od stycznia 2013 r. udało się obniżyć akcyzę na cydr. Dzięki temu latem na rynku pojawiły się pierwsze wyroby rodzimej produkcji, której rozwój leży w interesie polskiego rolnictwa. Polska jako wiodący producent jabłek ma interes w rozwoju cydru również na rynkach eksportowych. Na drodze do rozwoju branży stoi jednak kolejna poważna bariera. To obowiązujący dla cydru zakaz reklamy i promocji, który oznacza dla producentów cydru nierówność praw i szans wobec branży piwnej. Producenci cydru domagają się zniesienia tej nierówności. Wspierać ich będzie w tym zakresie Polska Rada Winiarstwa.

Cydr od chwili wejścia na rynek szybko zyskał duże uznanie Polaków. Dalsze możliwości rozwoju tej kategorii stanęły jednak pod znakiem zapytania ze względu na ustawowy zakaz reklamowy. Obowiązujące w Polsce przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 13) zabraniają publicznej promocji i reklamy jakichkolwiek alkoholi, robiąc jednak w tym zakresie wyjątek dla piwa.

– Uzasadnieniem dla takiego rozstrzygnięcia jest kształtowanie odpowiedniej struktury spożycia alkoholu – poprzez przekierowanie konsumpcji z alkoholi mocnych (wódka) na słabsze (piwo). Zakaz reklamy jednych, przy dozwolonej w pewnych granicach reklamie drugich, miał pomóc w ukształtowaniu nowej kultury spożycia alkoholu. W roku 2001, gdy uchwalano art. 13 ustawy, udział cydrów w rynku alkoholowym i ich popularność były statystycznie pomijalne. A na rynku piwa nie było popularnych gatunków piwa smakowego (aromatyzowanego np. jabłkowego) – mówi Jerzy Kwaśniewski, prawnik współpracujący z Polską Radą Winiarstwa.

Obecnie sytuacja wygląda inaczej, branża piwna reklamuje dzisiaj piwa smakowe, a nawet wzmacniane alkoholem jak np. Desperado (piwo z tequilą). Tym bardziej producenci cydru nie zgadzają się, aby obowiązywały ich gorsze, dyskryminujące przepisy niż te wiążące przemysł browarniczy.
– Zawartość alkoholu w cydrach jest ustawowo ograniczona do 5 proc., zatem porównywalna z piwem, gdzie ta zawartość bywa wyższa. Brak możliwości reklamy dla cydru jest wyraźnym niedopatrzeniem ustawodawcy, jest niekonstytucyjne i sprzeczne z interesem polskiego sadownictwa – podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura PRW. 

Cały artykuł znajdziecie Państwo w poniższym linku.

 

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 30.09.2013 roku