Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Cydr naszą nadzieją i szansą na sukces

Cydr naszą nadzieją i szansą na sukces

Polska jest największym eksporterem jabłek na świecie, a nasze jabłka są znane ze swojej wysokiej jakości. Jednak potencjał polskich jabłek nie jest w pełni wykorzystywany. Zdaniem ekspertów można to zmienić dzięki dynamicznie rozwijającej się kategorii produktowej, jaką jest polski cydr.

Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sezonie 2013/2014 Polska wyprodukowała 3086 tys. ton jabłek. Najwięcej surowca, bo aż 1600 tys. ton, zostało wykorzystane na produkcję zagęszczonego soku jabłkowego. Na drugim miejscu plasuje się eksport – 980 tys. ton jabłek – w którym Polska wyprzedza nawet Chiny. Jednak spadające spożycie owoców i warzyw w UE oraz rosnąca z roku na rok produkcja jabłek w Polsce rodzi konieczność zagospodarowania nadwyżki tych owoców oraz dywersyfikacji rynku.

Na potrzebę tę odpowiada błyskawiczny rozwój nowej kategorii alkoholowej, jaką jest cydr – lekki (zawierający do 5% alkoholu), orzeźwiający napój alkoholowy, produkowany poprzez fermentację soku lub koncentratu soku jabłkowego, który od zeszłych wakacji stanowi absolutny hit na polskim rynku. Według danych z Euromonitor International produkcja cydru w 2013 r. wyniosła ok. 2 mln litrów. Szacuje się, że w ciągu następnych 5 lat rynek cydru osiągnie wartość 2,5% piwa, co odpowiada 90 mln litrów. W ten sposób pojawi się możliwość zagospodarowania aż 100 tys. ton nadwyżki produkcyjnej, co z kolei zapewni szansę na ustabilizowanie popytu na jabłka, a co za tym idzie – wzrost i stabilizację cen dla sadowników.

Dynamiczny rozwój cydru w Polsce zawdzięczamy między innymi przyznaniu przez Ministerstwo Finansów w 2013 roku odrębnej stawki akcyzowej, niższej niż na wina, o wysokość, której batalię stoczyła Polska Rada Winiarstwa. Dalszy rozwój tej kategorii, a co za tym idzie pełne wykorzystanie jej potencjału, byłoby możliwe dzięki przyznaniu cydrowi prawa do reklamy i promocji. W polskim prawie brakuje jednak takiego zapisu, mimo iż ustawodawca zezwala na reklamę, często mocniejszego, piwa.

Cydry to wielka szansa dla polskiego sadownictwa i polskiej gospodarki. – Korzyści, jakie wynikają z rozwoju tej kategorii, nie ograniczają się do zagospodarowania nadwyżki produkcyjnej jabłek i stabilizacji sytuacji producentów. Cydry dają też możliwość wykorzystania potencjału starszych upraw jabłoni oraz odmian mało popularnych. Ponadto sprzyjają kształtowaniu się u nas nowej, korzystniejszej kultury picia słabszych alkoholi – podkreśla Barbara Groele, Sekretarz Generalny Krajowej Unii Producentów Soków.

Cały artykuł w poniższym linku.

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 28.07.2014 roku