Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Biedronka, Lidl, Carrefour, Kaufland i najwięksi producenci żywności zawiązali Polski Pakt Plastikowy. Jakie są jego cele?

Biedronka, Lidl, Carrefour, Kaufland i najwięksi producenci żywności zawiązali Polski Pakt Plastikowy. Jakie są jego cele?

Sieci handlowe takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour i Kaufland, odzieżowy gigant LPP oraz producenci żywności Nestle, Unilever oraz Danone znajdą się w gronie firm, które zawiążą w czwartek Polski Pakt Plastikowy.

Łącznie do inicjatywy przyłączy się już na starcie ok. 40 firm i instytucji. PPP ma być “międzysektorową inicjatywą, która stawia sobie za cel zmianę sposobu obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego”.

Podczas konferencji zapowiadającej symboliczne podpisanie paktu przez spółki i organizacje Małgorzata Greszta z CSR Consulting, która prowadziła spotkanie, zapowiedziała, że głównymi celami projektu będzie wyeliminowanie opakowań “nadmiernych” oraz zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach. Ogólnie tzw. mapa drogowa proponowana przez Polski Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku.

  • Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  • Drugi obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  • Trzeci cel to konkretne postanowienie – do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  • Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc.
  • a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc. na polskim rynku.
  • Ostatni cel stanowi bardzo ważny element walki o nowy model obiegu plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.

Choć powyższe cele są już wyznaczone w unijnej dyrektywie plastikowej, to jednak PPP zauważa, że stawia sobie bardziej wyśrubowane normy. – Celem nie było zgromadzenie firm, żeby realizować dyrektywę unijną. Dyrektywa zakłada osiągnięcie 50 proc. recyklingu, a my mówimy o 55 proc. Nasi paktowicze będą segregować wszystkie opakowania, nie tylko plastikowe butelki – zapowiada Małgorzata Greszta. Warto też zauważyć, że Polska wciąż nie dokonała implementacji dyrektywy do krajowego porządku prawnego, firmy formalnie nie muszą na ten moment nic robić. – Z czasem coraz więcej opakowań będzie musiało powstawać z recyklatów, dziś jest to jeszcze dobrowolne, ale z pewnością przepisy będą zaostrzane. Dziś nie ma np. w Polsce szklanych butelek bez zawartości recyklatów, a plastikowe są i widać, że tutaj jest jeszcze dużo do zrobienia – mówił Jakub Tyczyński z Rekopolu.

Zawiązanie Polskiego Paktu Plastikowego nastąpiło w czwartek 10 września. PPP ma się stać elementem międzynarodowej sieci Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur. – To najważniejsza globalna inicjatywa na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych i zamknięcia ich obiegu. Polski Pakt jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i ósmym paktem krajowym na świecie – podkreślają organizatorzy wydarzenia.

www.wiadomoscihandlowe.pl