Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Wręczono doroczne Nagrody Rynku Spożywczego 2012

Wręczono doroczne Nagrody Rynku Spożywczego 2012

Redakcje magazynu “Rynek Spożywczy”, serwisu www.portalspozywczy.pl oraz www.dlahandlu.pl wręczyły podczas V Forum Rynku Spożywczego Nagrody Rynku Spożywczego.

Nagrody Rynku Spożywczego 2012 przyznane zostały w dwóch kategoriach: Lider rynku spożywczego, oraz Innowacja roku. Celem nagród jest wspieranie pozytywnych zmian zachodzących w polskim przemyśle i handlu spożywczym. Nagrodami Rynku Spożywczego uhonorowano firmy i innowacje, które ostatnio wyróżniły się w polskim sektorze żywnościowym. Wszystkie nagrody są równoważne.

Nagrody wręczyli: Edyta Kochlewska, redaktor naczelna serwisu dla handlu.pl i zastępczyni redaktora naczelnego „Rynku Spożywczego” oraz Łukasz Stępniak, redaktor naczelny „Rynku Spożywczego” i serwisu portalspozywczy.pl. Galę poprowadziła prezenterka telewizyjna Anna Popek.

W kategorii Lider Rynku Spożywczego nagrodzono cztery firmy. Eurocash SA wyróżniono za przejęcie spółki Tradis i zbudowanie największej grupy dystrybucji hurtowej w Polsce, o przychodach na poziomie prawie 15 mld zł, co oznacza objęcie pozycji bezdyskusyjnego lidera na rynku hurtowym w Polsce. Dynamiczna i jednocześnie bardzo efektywna strategia budowy grupy poprzez przejęcia wyselekcjonowanych spółek (m.in. PolCater, Premium Distributors, KDWT) pozwoliła na stworzenie firmy dystrybucyjnej, obecnej w niemal wszystkich segmentach rynku hurtowego. Eurocash jest nie tylko liderem rynku hurtowego, ale także organizatorem partnerskiej sieci skupiającej ponad 9 tys. sklepów detalicznych, w której skład wchodzą takie szyldy jak ABC, Delikatesy Centrum, IGA czy Lewiatan. Nagrodę odebrał Pedro Martinho, członek zarządu, dyrektor handlowy Eurocash SA.

Kolejną nagrodę w tej kategorii otrzymała sieć Piotr i Paweł SA, a odebrał ją wiceprezes Piotr Drządzewski. Spółka została wyróżniona za zbudowanie w ciągu ponad 20 lat istnienia, na bazie własnych środków, jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek sieci handlowych w Polsce. Przemyślana strategia, oparta na organicznym rozwoju sieci i utrzymywaniu wysokiej jakości oferty i usług pozwoliła firmie stać się jednym z liderów krajowego handlu. Obecnie firma zarządza siecią blisko 90 supermarketów. Piotr i Paweł to także niezwykle innowacyjna polska firma. Poznański operator był pionierem sprzedaży internetowej w Polsce, w tym roku spółka poszerzyła zakres dostaw swojego e-sklepu na całą Polskę.

Trzecią nagrodę w kategorii Lidera rynku spożywczego otrzymała Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita, którą wyróżniono za intensywną akcję konsolidacyjną prowadzoną w czasie kryzysu branży. W ostatnim czasie do GK Mlekovita dołączyły spółdzielnie OSM Susz, OSM Kościan i Resmlecz. Dzięki ostatnim fuzjom stała się największą firmą mleczarską w Polsce. Spółdzielnia wybudowała również nowy zakład Mlekovita II od podstaw za sumę blisko 50 mln zł. W 2011 roku przychody spółdzielni osiągnęły wielkość 2,9 mld zł, co stanowi aż 16 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem 2010. Nagrodę odebrał przedstawiciel firmy, Łukasz Molenda.

Ostatnia nagroda trafiła do firmy Wawel SA, którą wyróżniono za niezwykle spokojną, ale konsekwentną i skuteczną strategię rozwoju organicznego, która pozwoliła firmie na zdobycie pozycji lidera na polskim rynku słodyczy. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. producent takich marek jak Michałki, Karmelki czy Kukułki zanotował 25-proc. wzrost zysku do 27,63 mln zł. Przychody spółki wyniosły 259,17 mln zł wobec 193,53 mln zł rok wcześniej. Wyniki budzą tym większy szacunek, gdy weźmiemy pod uwagę trudną sytuację na rynku surowcowym. Wawel jest postrzegany na rynku kapitałowym jako jedna z najbardziej stabilnych i solidnych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Spółkę reprezentował Wojciech Winkel, członek zarządu, dyrektor produkcji.

Drugą kategorią, w której przyznano nagrody jest Innowacja rynku spożywczego. Wyróżniono cztery firmy. Pierwszą był Browar Ciechan i jego właściciel Marek Jakubiak, który odebrał nagrodę za konsekwencję w tworzeniu regionalnych marek piw, szerzenie w Polsce kultury picia piwa tradycyjnie warzonego oraz nowe inwestycje (budowa Browaru w Darłowie), a także za spójną wizję rozwoju firmy i jej konsekwentną realizację. Marek Jakubiak, właściciel Browaru Ciechan, inwestując w rozwój Grupy, przejmując kolejne regionalne (m.in. w Lwówku Śląskim czy Darłowie), stara się utrzymać lokalny charakter wytwarzanych produktów, co wydaje się największą wartością na rynku zdominowanym przez duże koncerny browarnicze. Marek Jakubiak chce w ciągu najbliższych pięciu lat stworzyć nową grupę piwną, piątą w Polsce. Do tego czasu chce mieć 5-6 browarów oraz 36 marek piwa.

Druga nagrodzona spółka to FoodCare – za rozwój marki Frugo i innowacyjnego portfela produktów – wejście w takie sektory jak drinki RTD czy sorbety lodowe. FoodCare śmiało eksperymentuje z nowymi smakami, formami i składnikami produktów, co stawia ją w rzędzie pionierów polskiego przemysłu spożywczego. Nagrodę odebrał Krzysztof Beling, Brand Manager marki Frugo.

Kolejne wyróżnienie w kategorii Innowacja rynku spożywczego przyznano spółce Global Fish. Prezes Jakob Kicerman odebrał nagrodę za budowę największej i najnowocześniejszej w tej części Europy oraz w pełni ekologicznej hodowli tilapii pod Płońskiem i promowanie spożywania ryb. W jej budowę zainwestowano 40 mln zł i jest to w pełni polski kapitał. Global Fish zamierza prowadzić na polskim rynku liczne działania uświadamiające konsumentom różnicę między mrożoną tilapią, pochodzącą z chińskich hodowli, a świeżą z polskiej akwakultury. Poszerzając swoją ofertę o tilapię, Global Fish chce zmieniać polski rynek ryb. Firma podejmuje się niezwykle trudnego zadania. W kraju zdominowanym przez amatorów wieprzowiny Global Fish stawia na zdrowy produkt, który ma szansę podbić polskie stoły swoją naturalnością.

Ostatni certyfikttrafił do Zbyszko Company Sp. z o.o. za wprowadzenie na polski rynek pierwszego napoju słodzonego słodzikiem pozyskanym ze stewii – pod marką Polo Cola Slim i konsekwentny rozwój portfolio na bazie nowego słodzika. Dzięki tej innowacji firma Zbyszko wyprzedziła wszystkie największe światowe firmy, działające na polskim rynku napojów. Naturalny słodzik stewia pozwala na ograniczenie kaloryczności produktu aż o 50 proc. bez użycia sztucznych dodatków. Nagrodę odebrał Dariusz Sieczak, marketing manager Zbyszko.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 16.10.2012 roku