Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > UOKiK wyda poradnik dla przedsiębiorców nt. ustawy o prawach konsumenta

UOKiK wyda poradnik dla przedsiębiorców nt. ustawy o prawach konsumenta

PAP

UOKiK przeprowadzi jesienią kampanię informacyjną i wyda poradnik dla przedsiębiorców dot. nowych regulacji Ustawy o prawach konsumenta. Przepisy, które wejdą w życie 25 grudnia m.in. wzmacniają prawa konsumentów dot. zwracania towarów kupowanych na odległość i reklamacji.

O zmianach, które wprowadza ustawa o prawach konsumenta dyskutowali w poniedziałek na Uniwersytecie Łódzkim przedstawiciele administracji publicznej, instytucji konsumenckich, przedsiębiorców, a także prawnicy i akademicy.

Przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawa zakłada, że konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swoich praw. Najważniejsze zmiany to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Nowe przepisy mają też ułatwić konsumentom zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będą musieli ponieść – przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy.

Nowe regulacje nakładają przede wszystkim na przedsiębiorców rozbudowane obowiązki informacyjne. “Przedsiębiorcy muszą dostosować swój sposób pracy do tego, żeby pamiętać, że konsument jest pierwszym ogniwem w relacjach z nimi i tam pojawi się ciężka praca, żeby przede wszystkim sprostać obowiązkom informacyjnym, bo one są bardzo rozbudowane” – powiedziała PAP wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.

Urząd planuje na jesień kampanię informacyjną, która rozpocznie się publikacją poradnika dla przedsiębiorców. “Jeżeli po lekturze poradnika pojawią się pytania i wątpliwości, oczywiście będziemy siadać z przedsiębiorcami do stołu i próbowali na nie odpowiadać. Dla konsumentów kampanię informacyjną rozpoczniemy od stycznia 2015 r., żeby nie powodować dezinformacji, bowiem nowe regulacje będą dotyczyły umów zawartych po 25 grudnia 2014 r.” – dodała.

Współorganizator konferencji, dr Dominik Lubasz z Kancelarii Radców Prawnych “Lubasz i Wspólnicy” uważa, że jedną z istotnych zmian w nowej ustawie jest uchylenie przepisów o sprzedaży konsumenckiej, która dotyczy relacji między konsumentem a przedsiębiorcą w przypadku wadliwości towarów i powrót do rozwiązań Kodeksu cywilnego.

“Z punktu widzenia przedsiębiorcy problem będzie pojawiał się w dwóch aspektach. Jeden jest taki, żeby stworzyć odpowiednie mechanizmy sprzedaży i odpowiednie mechanizmy zabezpieczenia procedur reklamacyjnych. Przebudowaniu muszą ulec też karty gwarancyjne i procedury reklamacyjne w związku z gwarancją” – dodał.

W przypadku umów zawieranych na odległość i umów poza lokalem przedsiębiorstwa pojawia się szerszy katalog regulacji dotyczących zarówno obowiązków informacyjnych, ale również prawo konsumenta do odstąpienia od umowy, szczególna regulacja dotycząca zwrotu kosztów poniesionych przez konsumentów, czego nie było w poprzedniej ustawie.

Cały artykuł znajdziecie Państwo w poniższym linku.


Źródło:www.portalspozywczy.pl z dnia 15.09.2014 roku