Soki i musy - witaminy w wygodnej formie

Witaminy podane w wygodnej i smacznej formie?  Kampania promocyjno – informacyjna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków pod hasłem „Soki i musy – witaminy w SMART formie” realizowana była w latach 2015-2018. Trzyletni program miał uświadomić rodzicom, że soki i musy owocowo-warzywne to wygodny sposób na wzbogacenie codziennej diety o witaminy. Działania promocyjne były prowadzone równocześnie
w ramach kampanii telewizyjnej, internetowej, przez stronę www i fanpage na Facebooku, jak również w działaniach PR i BTL. Kampania obejmowała aż pięć rynków: polski, czeski, litewski, rumuński i słowacki.

W codziennym zabieganym życiu zapominamy o prawidłowej, zbilansowanej diecie. Zarówno w odżywianiu dzieci, jak i dorosłych brakuje niezbędnych dla organizmu witamin zawartych w owocach i warzywach. Głód często zaspokajamy przekąską, którą można łatwo i szybko kupić i zjeść. Niestety zbilansowane odżywianie wciąż kojarzy się z wieloma wyrzeczeniami i sporymi nakładami czasu, który trzeba poświęcić na przygotowanie wartościowego posiłku. Dlatego też głównym celem kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie” była edukacja rodziców i dzieci na temat soków i musów, które mogą doskonale uzupełniać codzienną dietę o witaminy i składniki odżywcze.  Poprzez przekazywanie wiedzy na temat wartości odżywczych, składu oraz właściwości soków i musów dzielono się z konsumentami niezbędnymi informacjami, a także odpowiadano na nurtujące pytania czy obalać funkcjonujące mity.   

Ostatnie badania wskazywały, że spożycie soków na pięciu rynkach objętych kampanią jest w większości znacznie poniżej średniej unijnej oraz zauważalna jest duża dysproporcja między spożyciem soków w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Jak wynikało z raportu AIJN 2013 Liquid Fruit, Market Report przeciętny Polak wypijał ok. 11,7 litrów soków na rok na osobę, co daje średnio ok. 32 ml soku na osobę dziennie, czyli szklankę na tydzień. Tymczasem rekomendowana przez ekspertów do spraw żywienia ilość soku na dzień to 200 ml. Dla porównania mieszkaniec Wielkiej Brytanii wypijał ok. 17 litrów soków na rok, Niemiec – ok. 22 litrów, a Norweg około 30 litrów. Musy z kolei stanowiły nową kategorię na większości z pięciu rynków objętych kampanią, ich spożycie oraz świadomość na temat ich właściwości będzie przez nasze działania budowana.  

– Soki i musy owocowo-warzywne mogą stanowić element zbilansowanej, bogatej w witaminy i składniki odżywcze diety. Dlatego Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków było zaangażowane w ich popularyzację i edukację na temat zbilansowanego odżywiania. Kampania „Soki i musy – witaminy w SMART formie” była kontynuacją poprzednich działań Stowarzyszenia promujących właściwe nawyki żywieniowe,  szczególnie  poprzez działania związane z ideami programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. – mówiła Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS – Ta kampania była dla nas wyjątkowa, głównie ze względu na jej skalę. Oprócz tego bardzo istotne jest to, że działania obejmowały równocześnie aż pięć rynków, dotyczyły nie tylko soków, ale również musów, jako nowego produktu.

Kampania „Soki i musy – witaminy w SMART formie” w głównej mierze opierała się o ideę „smart rozwiązań” czyli takich, które są atrakcyjne, modne i przede wszystkim wygodne. Soki i musy to witaminy w smart formie, bo dzięki poręcznym opakowaniom są nowoczesną formą owoców. To sprawia, że możemy z nich korzystać w każdym miejscu i o dowolnej porze. A ponieważ wszyscy żyjemy coraz szybciej, dlatego coraz częściej sięgamy po wygodne rozwiązania. Kampania jest skierowana przede wszystkim do matek, czyli głównych osób decydujących o diecie swoich dzieci oraz do dzieci, dla których technologie „smart” są czymś zastanym, a zatem zupełnie naturalnym.

Kampanię merytorycznie wspierało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Wydział Nauk o Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W ramach działań realizowano kampanie promującą soki i musy w telewizji i internecie. Na antenie ogólnopolskich stacji telewizyjnych emitowane były spoty promujące  włączanie soków i musów do codziennego menu całej rodziny oraz prowadzone były działania z zakresu lokowania produktu. Oprócz tego w internecie dostępny był teaser zapowiadający program. Dodatkowo, emitowane były bannery sponsorskie, reklamy online, a także dostępna była mobilna aplikacja do pobrania. Jednocześnie uruchomiona została strona internetowa www.sokiimusy.eu oraz fanpage „Żyj SMART” na Facebooku, gdzie dostępne będą bieżące informacje o kampanii, a także wiele porad dotyczących właściwego odżywiania „w prostej i wygodnej formie”.

Więcej informacjI na temat kampanii dostępnych  jest na stronie www.sokiimusy.eu

Kampania była finansowana głównie z budżetu Unii Europejskiej oraz Rzeczpospolitej Polskiej, jak również ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw stanowiących wkład własny KUPS.