Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Rośnie wartość, spada wolumen – Euromonitor Int. o rynku SNN

Rośnie wartość, spada wolumen – Euromonitor Int. o rynku SNN

portalspożywczy.pl

Wartość rynek soków, nektarów i napojów owocowych (SNN) stale rośnie. Zupełnie inaczej wyglądają dane sprzedaży wolumenowej.

Z danych firmy Euromonitor International wynika, że w 2013 roku rynek SNN wart był 4,15 mld zł, o 2,5 proc. więcej niż w 2012 roku (4,05 mld zł, o 4,4 proc. więcej niż w 2011 r.). Prognozy na 2014 rok pokazują już tylko 0,6-proc. wzrost rdr, do 4,18 mld zł.

Co ciekawe, spada wartość sprzedaży soków 100 proc., które to w 2013 roku zanotowały spadek o 2 proc., do 1,737 mld zł. W 2012 roku rynek spadł aż o 5,6 proc. – z 1,88 mld zł w 2011 r. do 1,77 mld zł. Prognoza na 2014 rok pokazuje niewielki wzrost wartości – o 0,2 proc. – do 1,74 mld zł. Wzrost ten może być spowodowany rosnącą sprzedażą soków NFC (not from concentrate), które wliczane są przed Euromonitor Int. do kategorii soków 100 proc. I tak, kategoria soków NFC zanotowała w 2013 roku wartość sprzedaży 92,1 mln zł, co stanowi wzrost rdr o 7,9 proc. w 2012 roku ta wartość wyniosła 85,3 mln zł, co stanowi wzrost o kolejne 7,9 proc. – z 79,1 mln zł w 2011 roku. Prognoza na 2014 rok pokazuje taką samą skalę wzrostu – do 99,4 mln zł.

Dla porównania – wartość kategorii soków 100 proc. z koncentratu wyniosła w 2013 r. 1,65 mld zł, co stanowi 2,5-proc. spadek w porównaniu z 2012 r (wtedy kategoria ta była warta 1,69 mld zł, o 6,2 proc. mniej niż w 2011 roku). Według przewidywań analityków Euromonitor Int. kategoria ta spadnie jedynie o 0,2 proc. – do 1,64 mld zł.

Niewielkie wzrosty wartości sprzedaży notują także segmentu nektarów (napój owocowy o zawartości soku 25-99 proc.) oraz niegazowane napoje owocowe (zawartość soku do 24 proc.). Wartość kategorii nektarów osiągnęła w 2013 roku 964,3 mln zł, co stanowi wzrost o 3,8 proc. w porównaniu z 2012 rokiem, kiedy wartość ta osiągnęła 928,6 mln zł (wzrost o 4,9 proc. vs. 2011 r.). Prognoza na 2013 rok pokazuje 0,7-proc. wzrost – do 970,6 mln zł.

Kategoria niegazowanych napojów owocowych zanotowała w 2013 roku wartość sprzedaży w wysokości 1,45 mld zł, co stanowi wzrost o 7,5 proc. w porównaniu z 2012 r., kiedy to wartość tej kategorii wynosiła 1,35 mld zł (aż o 21 proc. więcej niż w 2011 r.). Analitycy prognozują, że w 2014 roku wartość tej kategorii wzrośnie o 0,9 proc. do 1,47 mld zł.

Cały artykuł znajdziecie Państwo w poniższym linku.

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 18.03.2014 roku