Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Kraje UE zatwierdziły porozumienie z PE ws. promocji produktów rolnych

Kraje UE zatwierdziły porozumienie z PE ws. promocji produktów rolnych

PAP

Specjalny Komitet Rolny złożony z przedstawicieli państw UE zatwierdził w środę porozumienie z PE ws. rozporządzenia o środkach promocji produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich. Jeszcze w kwietniu rozporządzenie ma być głosowane w PE.

Po­ro­zu­mie­nie mię­dzy kra­ja­mi UE a przed­sta­wi­cie­la­mi Par­la­men­tu Eu­ro­pej­skie­go zo­sta­ło osią­gnię­te we
wto­rek.

Uno­wo­cze­śnio­ny sys­tem pro­mo­cji pro­duk­tów rol­nych ma być otwar­ty dla no­we­go ro­dza­ju be­ne­fi­cjen­tów; obok m.​in. or­ga­ni­za­cji pro­du­cen­tów, będą pod pew­ny­mi wa­run­ka­mi mogły z niego ko­rzy­stać or­ga­ni­za­cje po­za­rzą­do­we sek­to­ra rol­no-spo­żyw­cze­go. Sys­tem ma być po­nad­to uprosz­czo­ny, ma być uła­twio­ne wdra­ża­nie wie­lo­na­ro­do­wych pro­gra­mów pro­mo­cyj­nych. W okre­ślo­nym za­kre­sie będą mogły być nad­mie­nia­ne po­cho­dze­nie pro­duk­tów rol­nych i marki.

Po­nad­to za­miast utrzy­ma­nia fi­nan­so­wa­nia kra­jo­we­go, ma być zwięk­szo­ne unij­ne do­fi­nan­so­wa­nie pro­jek­tów pro­mo­cyj­nych. I tak, ma ono wy­nieść 70 proc. w przy­pad­ku zwy­kłych pro­gra­mów skie­ro­wa­nych na rynek we­wnętrz­ny UE, 80 proc. w przy­pad­ku pro­gra­mów pro­mu­ją­cych unij­ne pro­duk­ty rolne w kra­jach trze­cich oraz w przy­pad­ku pro­gra­mów wie­lo­na­ro­do­wych. Do­fi­nan­so­wa­nie UE ma wy­nieść 85 proc. w przy­pad­ku kry­zy­su. Więk­sze do­fi­nan­so­wa­nie (od­po­wied­nio 75 proc, 85 proc. i 95 proc.) ma do­ty­czyć
or­ga­ni­za­cji z kra­jów UE ob­ję­tych pro­gra­ma­mi po­mo­cy fi­nan­so­wej.

Z wy­eli­mi­no­wa­nia fi­nan­so­wa­nia kra­jo­we­go ucie­szy­ła się Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska. Jej zda­niem, po­zwo­li to unik­nąć za­bu­rza­nia kon­ku­ren­cji po­przez różną wiel­kość do­fi­nan­so­wa­nia w kra­jach UE. Po­nad­to KE wska­za­ła, że unij­ne wspar­cie pro­mo­cji po­win­no stop­nio­wo ro­snąć z 61 mln euro w 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r.

Po­cząt­ko­wo KE pro­po­no­wa­ła 50-60 proc. unij­ne­go do­fi­nan­so­wa­nia pro­gra­mów pro­mo­cji pro­duk­tów
rol­nych.

Obec­nie pro­gra­my są fi­nan­so­wa­ne w 50 proc. ze środ­ków UE, w 30 proc. z do­płat z bu­dże­tu kra­jo­we­go, a w 20 proc. ze środ­ków or­ga­ni­za­cji bran­żo­wych, w przy­pad­ku Pol­ski zgro­ma­dzo­nych w Fun­du­szach Pro­mo­cji. Są to pie­nią­dze zgro­ma­dzo­ne przez przed­się­bior­ców i rol­ni­ków i prze­zna­czo­ne na pro­mo­wa­nie danej bran­ży.

KE pro­po­nu­jąc zmia­ny w pro­mo­cji pro­duk­tów rol­nych chcia­ła uła­twić po­zy­ski­wa­nie unij­nych środ­ków na pro­mo­cję i upro­ścić pro­ce­du­ry. Naj­bar­dziej będą pro­mo­wa­ne pro­gra­my skie­ro­wa­ne do kon­su­men­tów z kilku kra­jów jed­no­cze­śnie oraz do od­bior­ców po­za­unij­nych.

Źródło:www.onet.pl z dnia 02.04.2014 roku