CiekawostkiDoniesienia naukoweBaza Wiedzy o SokachMateriały do pobraniaKontakt
 
 
Wartości odżywcze i zdrowotne soków
Sok, nektar, napój
Jakość soków DSK
Etykieta prawdę Ci powie
Fakty i mity: Syrop glukozowo-fruktozowy
Newslettery sokowe

Kodeks praktyki
Sok czyli owoc w płynie

Newslettery sokowe

Newsletter nr 17 Listopad - Jedz jabłka, pij sok jabłkowy i cydr!
Spożycie soków jabłkowych i cydru stanowi ważne źródło zagospodarowania krajowych jabłek. Cydr dla branży sokowniczej to potencjalny kierunek zagospodarowania moszczu oraz zagęszczonego soku jabłkowego.
Według szacunków prognozowany wzrost spożycia cydrów w najbliższych pięciu latach do 90 mln l pozwoli wykorzystać dodatkowo 100 tys. ton jabłek.  Do produkcji zagęszczonych soków jabłkowych wykorzystuje się 1,6-2,0 mln ton jabłek, z czego ok. 260 tys. ton zużywa się do produkcji krajowych soków, nektarów i napojów. Nadwyżki zagęszczonego soku (ok. 80-90% całości produkcji) jest sprzedawana poza granicami Polski, głównie do krajów UE.

więcej>>

Newsletter nr 16 Październik - Kolejna edycja kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku w Polsce i Rumunii ZAKOŃCZONA
Kolejna edycja kampanii 5 porcji warzyw, owoców lub soku realizowana od 2011 r. przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków zakończyła się we wrześniu 2014 roku, została zrealizowana z wielkim sukcesem na terenie Polski i Rumunii. Miała ona charakter prospołeczny, o wyjątkowo znaczącym impakcie medialnym, którego celem było propagowanie właściwego stylu życia, z uwzględnieniem przede wszystkim prawidłowej zbilansowanej diety, bogatej w warzywa i owoce oraz informacją, że jedną porcję można zastąpić szklanką soku (200 ml). Kampania finansowana była ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego, jak również sponsorów – członków KUPS (firmę Tymbark).

więcej>>

Newsletter nr 15 Wrzesień 2014 - System DSK Gwarancja autentyczności i jakości konsumenckiej
Opakowania produktów wytwarzanych przez przemysł spożywczy to prawdziwe wyzwanie dla przeciętnego konsumenta, ponieważ zawiera liczne informacje dotyczące składu, wartości odżywczych, bezpieczeństwa i jakości produktu oraz opakowania, nie wspominając o danych informacyjnych, takich jak termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania czy nazwa i adres producenta. Przyswajanie ich wszystkich to niezwykle cenna umiejętność dla konsumenta, jednak niektóre branże wprowadzają dodatkowo swoje systemy kontrolne i jakościowe, po których konsumenci mogą „na skróty” czyli bez szczegółowego przypatrywania się za każdym razem informacjom na etykiecie, rozpoznać wysokojakościowe i autentyczne produkty. Jednym z takich systemów jest ten działający od 12 lat w branży sokowniczej w Polsce – czym jest zatem Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów (DSK) i jakie gwarancje daje konsumentowi zakup wyrobów z tym właśnie logo?

więcej>>

Newsletter nr 14 Lipiec/Sierpień 2014 - Potrzeba ciągłej edukacji społecznej na temat właściwej diety, w tym spożycia warzw i owoców

Dieta uwzględniająca codzienne spożycie warzyw i owoców dla jednych jest oczywistością, dla innych wymysłem lekarzy i dietetyków, czy wręcz wielkomiejską fanaberią. Czy jest dziś w ogóle możliwa dieta bez warzyw i owoców? Co mówią współczesne badania o roli warzyw i owoców w profilaktyce chorób dietozależnych? Co utrudnia prowadzenie kampanii edukacyjnych w tym zakresie?

Na te pytania odpowiada nam w tym miesiącu wybitny ekspert - prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz, Dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

więcej>>

Newsletter nr 13 Czerwiec 2014 - Komunikacja branży sokowniczej. Informujemy, edukujemy i bronimy gdy trzeba!
W dzisiejszym świecie do przeciętnego mieszkańca kraju rozwiniętego gospodarczo docierają setki komunikatów dziennie, co paradoksalnie może przyczyniać się do dezinformacji, a nie do wzrostu świadomości w zakresie wyborów konsumenckich.  Dlatego coraz ważniejszą rolę odgrywają działania komunikacyjne instytucji branżowych, które we współpracy z naukowcami starają się „wyjść poza komunikację marki czy firmy” i informować konsumentów szerzej, bardziej kompleksowo, odnosząc się do wskazań międzynarodowych ciał eksperckich i liderów opinii. Podobne działania od kilku lat prowadzone są przez Krajową Unię Producentów Soków, a jednym z ich efektów jest wzrost wiedzy Polaków o potrzebie spożywania 5 warzywno-owocowych porcji dziennie.
O kwestiach związanych z komunikacją branży sokowniczej w Polsce rozmawiamy z panią Barbarą Groele, Sekretarzem Generalnym KUPS.

więcej>>

Newsletter nr 12 Maj 2014 - Dieta w oparciu o warzywa i owoce – temat stary jak świat? Ale jak aktualny!
Wg wielu badań świadomości, a także na podstawie znaczącej obecności tematu zrównoważonej diety w mediach, można wnioskować, że jesteśmy świadomym, wyedukowanym społeczeństwem, które dba o własne zdrowie i samopoczucie. Gdy jednak popatrzymy na świąteczne stoły w naszych domach, na menu niedzielnych obiadów czy grillowych nasiadówek sąsiedzkich – można mieć poważną wątpliwość, czy my naprawdę stosujemy choć w części zalecenia WHO w zakresie codziennej konsumpcji 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Dlaczego jednak zdecydowanie powinniśmy? O tym rozmawiamy z dr Agnieszką Kozioł-Kozakowską z Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego.

więcej>>

Newsletter nr 11 Kwiecień - Karton zamiast konserwantów czyli jak natura chroni naturę?
Opakowania produktów żywnościowych to „milczący” niby-poboczny temat, którego znaczenie odkrywamy zwykle dopiero wtedy, gdy dane opakowanie nie spełnia swojej roli – czyli gdy znajdujący się w opakowaniu produkt ulega zepsuciu czy zniszczeniu na skutek wad opakowania lub też w konsekwencji naszego niewłaściwego użytkowania. Przy zakupie produktów branży sokowniczej, konsumenci mają do wyboru opakowania plastikowe, szklane lub kartonowe, przy czym tych ostatnich jest najwięcej, gdyż to po nie polscy konsumenci sięgają najczęściej. Dlatego właśnie opakowaniom kartonowym poświęcone jest to wydanie newslettera. Czy współczesne kartony są bezpieczne i trwałe? Co decyduje o ich funkcjonalności i wygodzie? Czy są przyjazne środowisku i co to oznacza?

więcej>>

Newsletter nr 10 Marzec 2014 - Węglowodany są niezbędne do sprawnej mózgu człowieka pracy
Tematyka właściwego odżywiania to jeden z dyżurnych tematów Polaków. Wygląda na to, że zna się na nim każdy, przynajmniej teoretycznie, bo praktyka tego nie potwierdza. Internet zawala nas kolejnymi dietami (jest ich tam obecnie ponad 630), w których odsądza się od czci i wiary albo cukry, albo białko, albo połączenia różnych grup produktów, albo pory ich spożycia. Jak nie dać się zwariować? Po prostu jeść różnorodnie i z umiarem, pamiętać o zdrowym rozsądku! Do zachowania tego właśnie zdrowego rozsądku, czyli do sprawnej pracy mózgu człowieka niezbędna jest nam glukoza. To ona odżywia nasz mózg, na który w erze pracy umysłowej, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Czy „odżywianie mózgu” nie jest pojęciem czysto akademickim, jakie znaczenie ma dla każdego z nas, jak go odżywiać i do czego jest mu niezbędna szklanka soku 100%? Na te tematy rozmawiamy z panią profesor dr hab. Marią Koziołkiewicz z Instytutu Biochemii Technicznej Politechniki Łódzkiej, kierującą badaniami nad molekularnymi mechanizmami działań flawonoidów, wykładowcą genetyki, biologii molekularnej.

więcej>>

Newsletter nr 9 Luty 2014 - Soki zagęszczone – 100% soku w soku!
Określenie „sok zagęszczony” bywa często niezrozumiałe przez konsumentów, a wręcz mylone z pojęciem syropu owocowego. Tymczasem to właśnie sok zagęszczony jest samą kwintesencją owocu czy warzywa w płynie. To jemu zawdzięcza swój smak i bogactwo wartości odżywczych produktów.

Jak powstaje sok zagęszczony i jaką drogę technologiczną pokonuje by stać się sokiem, którym możemy kupić w markecie – o tym opowie pani Barbara Groele, Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków.

więcej>>

Newsletter nr 8 Grudzień 2013/Styczeń 2014 - Soki 100% - gwarancja pełni sezonu w pełni zimy!
Soki 100% to najbardziej bliźniacza forma podania świeżych owoców i warzyw. Nie zawierają dodatku żadnej chemii (konserwantów, barwników, aromatów), nie zawierają dodatku cukru, a co najważniejsze -  powstają z owoców i warzyw zebranych w tzw. najlepszym stadium dojrzałości zbiorczej. Z jakich owoców powstają soki 100% pite najczęściej przez Polaków? Co oznacza pojęcie stadium dojrzałości dla poszczególnych owoców czy warzyw? Jakie rodzaje jabłek – ukochane owoce Polaków – najczęściej „wypijamy” w postaci soków? Zapraszamy do lektury poniższego tekstu.

więcej>>

Newsletter nr 7 Listopad 2013 - Przechowywanie soków

Dostępne w obrocie handlowym soki to zawsze produkty bezpieczne i wysokiej jakości. Za ich trwałość, zachowanie wartości odżywczych oraz właściwości sensorycznych odpowiadają nie tylko producenci, lecz także handlowcy i konsumenci. Jak złożonym procesem jest przechowywanie w branży sokowniczej? Które normy są w nim kluczowe? Jaką świadomością w zakresie zakupu i przechowywania powinniśmy wykazać się my, konsumenci, by cieszyć się pełnią tych płynnych warzyw i owoców? Na ten temat rozmawiam z panią Barbarą Groele, sekretarzem generalnym Krajowej Unii Producentów Soków w Polsce.

więcej>>

Newsletter nr 6 Wrzesień/Październik 2013 - Sok w butelce czy w kartonie? Opakowania wg preferencji konsumentów, jakość ta sama!
Jak wynika z wielu badań społecznych, Polacy w sklepach potrzebują zaledwie kilku sekund na wybór konkretnego produktu spożywczego. O czym to świadczy? O tym, że kupujemy albo produkty dobrze nam znane (kupowane wcześniej lub te ostatnio reklamowane – nasze oczy też już je znają!) albo te, które odpowiadają nam cenowo. W ostatnich latach na szczęście coraz częściej czytamy informacje na opakowaniach produktów spożywczych, choć głównie te dotyczące daty przydatności oraz ceny. Czas pokaże, czy wzorem społeczeństwa Francji czy Niemiec będziemy także czerpać z opakowań informacje jakościowe i na tym budować naszą świadomość żywieniową, tworząc tym samym społeczeństwo lepiej wyedukowane i … zdrowsze?

więcej>>

Newsletter nr 5 Sierpień 2013 - Soki 100% - orędownicy uczciwej informacji i zdrowego rozsądku
Soki 100% bywają porównywane do innych popularnych napojów, w tym do wody oraz słodzonych napojów gazowanych. Kiedy takie zestawienia są pożyteczne, a kiedy mogą wprowadzać konsumenta w błąd, czyniąc szkodę każdej z tych kategorii? Jak nie dać się złapać na uproszczony lep „porównywania za wszelką cenę” i zachować zdrowy rozsądek?

więcej>>

Newsletter nr 4 Lipiec 2013 - Antyutleniacze – nasi zdrowotni sprzymierzeńcy
Trywializm stwierdzenia „Naprawdę jesteś tym, co jesz” powala niekwestionowaną słusznością, dlatego promują je specjaliści ds. zdrowia i odżywiania. Stale zbyt mało jemy warzyw i owoców, a wg WHO niewystarczające spożycie warzyw i owoców powoduje w skali ogólnoświatowej około  14% przypadków śmierci na raka żołądka lub jelit, 11% przypadków śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca oraz 9% przypadków śmierci w wyniku udaru. Zdaniem profesora Jana Oszmiańskiego z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, jednego z wybitnych ekspertów oraz zwolenników warzyw i owoców, właśnie dzięki zwiększeniu ich spożycia moglibyśmy zapobiec 19% nowotworów układu trawiennego czy 31% przypadków choroby niedokrwiennej serca. 

więcej>>

Newsletter nr 3 Czerwiec 2013 - Przeciwutleniacze w warzywach i owocach czyli idealni "wymiatacze wolnych rodników"
Na skutek spożywania żywności wysoko przetworzonej i zbyt niskiego spożycia warzyw i owoców,
w diecie współczesnego człowieka obserwuje się znaczące niedobory składników odżywczych, takich jak witaminy, błonnik czy składniki mineralne. WHO oszacowała, że niewystarczające spożycie warzyw
i owoców powoduje w skali ogólnoświatowej około  14% przypadków śmierci na raka żołądka lub jelit,  11% przypadków śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca oraz 9% przypadków śmierci w wyniku udaru[1]. Wg profesora Jana Oszmiańskiego z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, zwiększając spożycie owoców i warzyw oraz otrzymanych z nich soków moglibyśmy zapobiec 19% nowotworów układu trawiennego, 31% przypadkom choroby niedokrwiennej serca oraz 11% zawałów serca.

więcej>>

Newsletter nr 2 Maj 2013 - Jakość soków produkowanych w Polsce
Soki to produkty wytwarzane przez polskich producentów od lat, tak na rynek krajowy, jak i na eksport. Branża jest wolna od medialnych kryzysów wynikających z „wpadek” produkcyjnych, dlatego w odniesieniu do soków należy zadać sobie pytanie o kontrolę jakości ich wytwarzania. Zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój technologii produkcji w Polsce w ostatnich 20 latach czy też fakt, że liderami tej branży są duże koncerny spożywcze, mające mandat do tego by nadawać ton standardom całej kategorii. Dziś w Polsce branża sokownicza jest jedyną w FMCG, która wytworzyła skuteczne mechanizmy samokontroli. Co to oznacza dla konsumenta?

więcej>>

Newsletter nr 1 Kwiecień 2013 - Kaloryczność soków 100% - fakty i mity
Postrzeganie każdej grupy produktowej kształtuje się w oparciu o fakty potwierdzające jej wartość odżywczą i działanie na organizm człowieka, a także niestety w oparciu o mity – najczęściej krzywdzące, oparte na wiedzy sprzed wielu lat czy też na informacjach typu „głuchy telefon”. Jednym z takich mitów, krzywdzących kategorię soków, jest postrzeganie ich jako produktów kalorycznych, przyczyniających się do wzrostu nadwagi i otyłości w społeczeństwie.

więcej>>

Zagraj w grę JuicePark
Wyszukiwarka

Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatność i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij