MisjaCeleStrukturaCzłonkowieHistoriaWspółpraca krajowa i międzynarodowaKontakt
 
 
Kodeks praktyki
Sok czyli owoc w płynie

5 porcji warzyw, owoców lub soku codziennie, czyli 13 rad jak się odżywiać

5 porcji warzyw, owoców lub soku codziennie – ale czym właściwie jest porcja? Jak odpowiednio zbilansować swoją dietę, aby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią ilość witamin i minerałów? Organizatorzy ogólnopolskiej kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” podpowiedzą, jak urozmaicić dietę naturalnymi produktami!

Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” to projekt informacyjno-promocyjny o charakterze prospołecznym. Głównym jej celem jest propagowanie właściwego stylu życia, na który składa się przede wszystkim prawidłowa, zbilansowana dieta, bogata w odpowiednie porcje owoców, warzyw lub soku. Ważnym aspektem kampanii jest zwiększenie świadomości wśród dzieci i dorosłych na temat potrzeby spożywania warzyw, owoców i soków oraz edukacja w zakresie głównych jej idei.

Pierwsza edycja kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” realizowana była w latach 2008-2010 na terenie Polski. Druga edycja kampanii rozpoczęła się w 2011 roku i trwać będzie do 2014 roku. Równolegle z edycją polską, w 2011 roku ruszyła I edycja programu realizowana na rynku rumuńskim. Inicjatorem kampanii jest Stowarzyszenie „Krajowa Unia Producentów Soków” (KUPS). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego.

Organizatorzy kampanii „5 porcji warzyw, owoców i soku” rekomendują:

  1. Szklanka soku (200 ml) może stanowić jedną porcję warzyw lub owoców dziennie.
  2. Pamiętaj o sezonowości warzyw i owoców – każda pora roku jest bogata w inne warzywa czy owoce.
  3. Korzystaj z bogactwa kuchni śródziemnomorskiej – dieta z południa Europy jest bogata w warzywa
    i owoce.
  4. Dziennie powinieneś spożywać co najmniej 400 g warzyw i owoców.
  5. Jedna porcja warzyw i owoców to od 80 g do 100 g.
  6. Soki owocowe i warzywne zachowują większość wartości zawartych w świeżych owocach
    i warzywach.
  7. Prosta zasada 5 porcji warzyw, owoców lub soku codziennie, ułatwi Tobie i całej Twojej rodzinie regularne wzbogacanie diety o naturalne produkty.
  8. Jedna porcja (200 ml) soku z owoców cytrusowych pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. 
  9. Staraj się urozmaicać swoją dietę warzywami i owocami z różnych grup kolorystycznych – żółto-pomarańczowe (cytrusy, pomarańcze); zielone (sałata, ogórki, cukinie), czerwone (pomidory); białe (cebula, czosnek); niebiesko-czarne (bakłażan, jagody).
  10. Nie traktuj warzyw tylko jako dodatek do głównych dań – niech warzywa będą dla Ciebie często osobnym posiłkiem.
  11. Dbaj o dietę swoich pociech – w końcu jesteś dla nich wzorem! Zachęcaj dziecko do jedzenia warzyw i owoców poprzez zabawę, pokazuj mu nowe smaki i potrawy.
  12. Zachęcaj swoje dziecko do picia soków owocowych i warzywnych – to doskonała i prosta metoda na wprowadzenie naturalnych produktów do codziennej diety dzieci.
  13. Pamiętaj, aby 5 porcji warzyw, owoców lub soku towarzyszyły Tobie nawet w trakcie najbardziej zabieganego i stresującego dnia. Owoc, warzywo lub sok stanowią doskonałą przekąskę w trakcie pracy czy nauki.

 

Zagraj w grę JuicePark
Wyszukiwarka

Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatność i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij