Branża
Branża > Informacje dla branży > Newsy prasowe > Fundusze promocji będą przeznaczać 5 proc. środków na ochronę wizerunku polskiej żywności

Fundusze promocji będą przeznaczać 5 proc. środków na ochronę wizerunku polskiej żywności

W ministerstwie rolnictwa zostanie utworzona grupa robocza do prac nad wspólnym projektem promocji i ochrony wizerunku polskiej żywności. To efekt rozmów wiceminister rolnictwa Zofii Szalczyk z przewodniczącymi Komisji Zarządzających Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych oraz przedstawicielami organizacji branżowych.

Spotkanie poświęcone było omówieniu roli funduszy w kreowaniu pozytywnego wizerunku polskich produktów na rynkach zagranicznych. W wyniku rozmów ustalono, że z każdego funduszu promocji zostanie przeznaczonych 5 proc. środków na wspólne działania związane z ochroną wizerunku polskich produktów rolno-spożywczych.

Przypomnijmy, że ustawa o funduszach promocji weszła w życie 1 lipca 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca.

Od momentu powstania do końca 2011 r. najwięcej zgromadził fundusz promocji mleka – 30,6 mln zł. Fundusz promocji mięsa wieprzowego – 18,7 mln zł; drobiowego – 15,3 mln zł; owoców i warzyw – 11,3 mln zł. Najmniejsze środki są były w dyspozycji funduszu promocji mięsa owczego – tylko 39 tys. zł.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 12.04.2013 roku