Branża

Dobrze spakowani

Mimo wielu zalet opakowań kartonowych, producenci inwestują w wygodę klienta, który preferuje PET i szkło. Producenci kartonów zdają się tym nie przejmować i odnajdują nowe funkcje oraz odbiorców dla swoich opakowań.

Informacje opracowane przez międzynarodową organizację marketingową Inmark mówią, że opakowania tekturowe w Polsce w latach 2009-2013 będą przyrastały rok do roku o około 20 proc. Potwierdzeniem tej tendencji jest fakt, że obecnie kraje Europy Zachodniej zużywają więcej opakowań kartonowych niż z tworzyw sztucznych i folii. Jak podkreślają znawcy rynku, opakowanie z tektury jest o ok. 15 proc. tańsze od opakowania z folii, dlatego można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać, że opakowania z kartonu na polskim rynku mają szanse dynamicznie się rozwijać. Ich zdaniem, na tę sytuację nie będzie wpływać cena kartonu, której dynamika jest zbliżona do wzrostu innych surowców opakowaniowych.

Tyłem do kartonu

Producenci opakowań kartonowych podkreślają ich zalety, takie jak: ekonomiczność pod względem wykorzystania surowców do ich produkcji, łatwość transportu i magazynowania (ze względu na kształt). – Dzięki prostokątnej podstawie i niewielkiej wadze, opakowania kartonowe są nie tylko niezwykle wygodne w codziennym użytkowaniu; odznaczają się również bezkonkurencyjną efektywnością logistyczną. Natomiast na paletach magazynowych i półkach sklepowych opakowania kartonowe to prawdziwa oszczędność przestrzeni, pozwalająca na optymalne wykorzystanie miejsca i efektywny proces dystrybucji. Korzyści dla klienta to między innymi łatwe otwieranie, niższa waga, ekologia i oszczędność przestrzeni – mówi Sylwia Jurys, head of sales w SIG Combibloc.

Mimo wielu zalet opakowań kartonowych i lobbingu producentów, niektóre fififirmy wyłamują się z trendu i inwestują w innego rodzaju opakowania. Przykładem może być mleczarnia Robico, która postawiła na szklane butelki i chce wykorzystać niszę na rynku.

Jak argumentują przedstawiciele firmy, przez wiele lat mleko zawsze było sprzedawane w szklanych opakowaniach i konsument był do tego przyzwyczajony. Według Robico, szkło świadczy o pewnej elegancji, o pewnej klasie, do której firma chce aspirować.

 

Źródło: www.portalspozywczy.pl z dnia 16.10.2012 roku