5 porcji warzyw, owoców lub soku VI

W okresie od 1 października 2016 roku do 30 listopada 2017 roku realizowana była już VI odsłona kampanii edukacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku” – programu realizowanego przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Celem akcji było promowanie i budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków. Kampania miała szczególne znaczenie w obliczu ciągle zbyt niskiego spożycia owoców i warzyw w naszym kraju.

Celem działań realizowanych w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” było edukowanie społeczeństwa na temat zdrowego odżywiania i prawidłowo zbilansowanej diety, której podstawą są warzywa i owoce. Program bazował na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz był zgodny z zaleceniami Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia.

W VI edycji kampanii hasło „5 porcji zdrowia.” zostało wzbogacone o subclaim „Owoc, warzywo lub sok.”, aby zwrócić uwagę odbiorców na fakt, że niezbędnym elementem dbałości o zdrowie jest spożywanie owoców i warzyw, a szklanka soku może być 1 z 5 zalecanych codziennie owocowo-warzywnych porcji. Podkreślona została także rola opakowań soków – ich funkcjonalność, bezpieczeństwo i kwestie związane z ekologią.

W ramach kampanii realizowane były szeroko zakrojone działania komunikacyjne w prasie, Internecie i radiu oraz działania edukacyjne z udziałem ekspertów z zakresu zdrowia i prawidłowego odżywiania. W akcji coraz chętniej angażowali się blogerzy.

„Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy, w większości nie spożywają owoców i warzyw w wystarczających ilościach. Konsumpcja jest niższa niż rekomendowane minimum 400 g dziennie na osobę – w 2016 roku wyniosła tylko ok. 280 g. Ponadto najnowsze wytyczne dietetyków wskazują już nie na tylko na minimalną, zalecaną liczbę 5 porcji warzyw i owoców, bo rekomendowanych jest już 7 porcji warzyw i owoców każdego dnia. Dlatego chcemy edukować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać sprytne sposoby na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam, żeby oprócz budowania świadomości, wśród konsumentów pojawiły się również realne nawyki sięgania po warzywa, owoce lub sok każdego dnia” – mówiła Sekretarz Generalny KUPS, Barbara Groele.

W opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, warzywa i owoce znalazły się u podstaw diety, a jedną z ich porcji może stanowić szklanka soku.

Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” finansowana była ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS. Za realizację działań komunikacyjnych odpowiadała agencja Michael Bridge Communication, za kampanię mediową – Rebel Media.